Występ Pauliny Chodkowskiej, wokalistki z autyzmem, zwieńczy całodzienny, warszawski finał kampanii społecznej „Polska na niebiesko”, który organizuje Fundacja JiM w Złotych Tarasach 2 kwietnia, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. O godz. 20 tysiące budynków w stolicy i w całej Polsce rozbłyśnie niebieskim światłem na znak solidarności z osobami z autyzmem.
Niebieska stolica
Tego wieczora za sprawą Fundacji JiM niebieskie staną się Złote Tarasy, Pałac Kultury i Nauki, budynki Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia, biuro Rzecznika Praw Dziecka, wszystkie hotele sieci Radisson, Biblioteki Akademii Pedagogiki Specjalnej i Uczelni Łazarskiego. W całej Polsce zaś niebieskim światłem rozbłyśnie tysiące szkół, przedszkoli, instytucji publicznych i firm prywatnych w Polsce. Tak wyglądać będzie finał ogólnopolskiej kampanii „Polska na niebiesko” poświęconej w tym roku osobom dorosłym z autyzmem, przebiegającej pod hasłem „Chcemy być sobą”.
W Złotych Tarasach od godz. 11 czynny będzie punkt konsultacyjno – informacyjny, gdzie dyżurować będą także osoby ze spektrum autyzmu. Punkt jest przeznaczony dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat autyzmu, m.in. osób, które mają wątpliwości czy ich dziecko może mieć autyzm. W punkcie dowiedzą się np. jakie są najczęstsze objawy tego zaburzenia, jak się je diagnozuje, gdzie należy zwrócić się o pomoc. Tuż przed godz. 20 nastąpi wspólne odliczanie i podświetlenie kopuły Złotych Tarasów na niebiesko.
Następnie, o godz, 20:05 zaśpiewa Paulina Chodkowska (nagrała m.in. piosenkę z DeMono), której piosenka „Razem oswoić świat” stała się nieformalnym hitem tej kampanii, a spot z tą piosenką i udziałem dorosłych ze spektrum autyzmu podbił sieć – przez pierwsze 24 godziny obejrzało go ćwierć miliona osób.
„Dorosłym z autyzmem żyje się źle”
W kampanii bierze udział kilkanaście tysięcy osób z całej Polski. Przyłączyły się do niej szkoły, przedszkola, fundacje, stowarzyszenia, instytucje publiczne oraz firmy prywatne. W dziesiątkach miast 2 kwietnia odbędą się otwarte niebieskie przemarsze, koncerty i zabawy zorganizowane przez rodziców dzieci z autyzmem z klubów JiM.
Tegoroczna odsłona kampanii poświęcona jest dorosłym ze spektrum autyzmu. Na ulicach pojawiły się plakaty o kampanii, których współautorami się osoby z autyzmem. Fundacja wydała kalendarz, który wymyśliły i stworzyły osoby z autyzmem. W dorosłe życie wkroczyło pierwsze pokolenie Polaków, u których w dzieciństwie zdiagnozowano autyzm. Niestety, jako dorośli dosłownie przestali istnieć dla systemu wsparcia w Polsce. „Raport dotyczący sytuacji młodzieży i osób dorosłych z całościowymi zaburzeniami rozwoju w Polsce” Fundacji JiM pokazuje, że w XXI wieku osobom dorosłym z autyzmem żyje się po prostu źle.
Fundacja JIM tworzy lepszy świat dla osób z autyzmem. Prowadzi Klinikę Diagnozy i Terapii JiM, Przedszkole, Szkołę Podstawową, Gimnazjum, Szkołę Przysposabiającą do pracy oraz Warsztaty Terapii Zajęciowej. Razem z osobami dorosłymi z autyzmem i z Zespołem Aspergera tworzy program Silniejsza Dorosłość. JiM organizuje już ponad 3000 rodziców, opiekunów i self-adwokatów w Kluby JiM, gdzie razem tworzą wielką siłę. JiM tworzy także kampanie społeczne, niosące wiedzę o autyzmie.
(inf. pras.)