Dookoła Bałtyku cz.6

6 – Naantali – Archipelag Turku – Finlandia

Gdy zjechaliśmy na finlandzki brzeg przywitały nas znajome widoki. Helsinki dokładnie zwiedziliśmy kilka lat temu, jadąc na Nordkapp. Wtedy też nasza trasa wiodła najkrótszą drogą wprost na północ. Tym razem pojechaliśmy wzdłuż wybrzeża w stronę Turku i Naantali… do krainy Muminków, gdzie postanowiliśmy przenocować  dwa dni . Naantali to jedno z piękniejszych finlandzkich miast, gdzie w najstarszej jego części można podziwiać drewnianą, kolorową zabudowę, wśród której znajduje się wiele małych galerii i kawiarni.

Naantali znane jest jednak najbardziej z Krainy Muminków (Muumimaailma), która znajduje się na pobliskiej wyspie Kailo, do której można dostać się długim pomostem. Jest to jedna z większych atrakcji kraju. Po przekroczeniu bramy człowiek może znależć się nagle w świecie bajki z dzieciństwa, dzięki czemu nawet starsi znajdą tutaj odrobinę radości z obcowania z dawnymi bohaterami.

Zwiedziliśmy też jedno z większych miast Finlandii – Turku. Jest to również najstarsze miasto Finlandii i pierwsza jej stolica. Głównym punktem zwiedzania Turku jest zamek położony u ujścia rzeki Aurajoki oraz katedra z XIII wieku. Od miasta pochodzi nazwa archipelagu, który jest jednym z większych i piękniejszych w Europie. Archipelag Turku składa się z ponad 20 tys. wysp. Wyspy połączone są mostami oraz istnieje możliwość skorzystania z kursujących często promów. Zdziwił nas fakt, że promy są darmowe. Tylko te, które płyną dłużej niż godzinę są płatne, ale za symboliczna cenę.

Podróżując po archipelagu, trzeba jedynie zaznajomić się z rozkładem promowym, żeby nie wpaść w pułapkę na którejś z wysp bez możliwości powrotu. My na szczęście mogliśmy wrócić tą samą trasą, ale z powodu braku promu nie mogliśmy ukończyć pętli.

Nie mogliśmy długo spędzić  tu czasu. Przed nami było wschodnie wybrzeże Bałtyku i droga wprost na północ aż do lapońskiej krainy.