"Dopóki nie umiesz prowadzić odpowiedzialnie, nie umiesz prowadzić" – przekonują organizatorzy akcji "Godzina jazdy na wózku". Być może wystarczy zmierzenie się z placem manewrowym z perspektywy wózka inwalidzkiego, by nauczyć młodych kierowców mądrego zachowania za kółkiem. W akcję zaangażowali się Rafał Sonik, Gosia Rdest i Klaudia Podkalicka, a patronat honorowy objęła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
"Godzina jazdy na wózku" jest częścią kampanii AutoAsertywni, edukacyjnego programu adresowanego do starszych uczniów szkół ponadgimnazjalnych, który w roku ubiegłym został zainicjowany przez Akademię Auto Świat. W ramach programu w szkołach w całej Polsce prowadzone są warsztaty, których celem jest kształtowanie u młodych osób właściwych postaw w samochodzie jeszcze przed rozpoczęciem nauki jazdy. Spot kampanii wraz z innymi materiałami informacyjnymi stanowić będzie jedno z narzędzi wykorzystywanych podczas warsztatów.
"Z punktu widzenia wiedzy psychologicznej taki eksperyment ma dwa szczególnie ważne elementy. Po pierwsze, osoba, która przeżyje doświadczenie pobudzające refleksję dotyczącą konsekwencji nieostrożnej jazdy, wraz z towarzyszącymi emocjami – lęku, wstydu, szoku – ma zdecydowanie większą szansę na zapamiętanie przekazu, od uczestnika wykładu na ten temat. Po drugie, nauka oparta na doświadczeniu może zdecydowanie więcej powiedzieć o konsekwencjach, w tym wypadku kalectwie, niż sama teoria. Również obserwacja takiego doświadczenia osoby, z którą możemy się identyfikować – młodego kierowcy może mieć podobny wpływ" – mówi Monika Rutke, psycholog i psychoterapeuta poznawczo-behawioralny.
Według najnowszego raportu Komendy Głównej Policji, w 2016 r. młodzi kierowcy byli sprawcami ponad 5800 wypadków, w których zginęły 542 osoby, a prawie 8000 zostało rannych.
Eksperci wspominają, że kursy na prawo jazdy przygotowują do egzaminu, ale nie dają pełnej wiedzy, jak jeździć odpowiedzialnie i bezpiecznie. Stąd też pomysł dodatkowej, bardzo sugestywnej lekcji, podczas której kursanci poruszają się po placu manewrowym i w przestrzeni miejskiej wózkiem inwalidzkim z charakterystyczną L-ką. Na potrzeby kampanii powstał specjalny spot.