Nauczy programowania i pomoże zrozumieć emocje – edukacyjnego robota, który wspomaga rozwój społeczny i emocjonalny dzieci, skonstruowali inżynierowie z Politechniki Białostockiej we współpracy z psychologami z Uniwersytetu SWPS. Robot we wrześniu trafi do polskich szkół.
"Czasy, gdy młodzi ludzie spędzali lekcje informatyki przed komputerem stacjonarnym minęły. Chcieliśmy, aby aplikacja poprzez zabawę i rywalizację pomagała najmłodszym nauczyć się logicznego myślenia, podstaw programowania. Zastosowaliśmy techniki grywalizacji, by motywować dzieci do pokonywania kolejnych zadań i zdobywania wiedzy. Dodatkowo wykorzystaliśmy elementy znane z gier RPG, aby każdy mógł dostosować robota do swojego gustu" – tłumaczy Marcin Joka, który zbudował robota wraz z Krzysztofem Dziemiańczukiem, Michałem Boguckim oraz Michałem Grzesiem, pod kierunkiem Macieja Kopczyńskiego – nauczyciela akademickiego Politechniki Białostockiej.
Zadaniem psychologów było zaadaptować w taki sposób opowieści i treści zadań, aby oprócz nauki kompetencji technicznych związanych z programowaniem, logicznym myśleniem i rozumieniem świata wirtualnego, dzieci poznawały podstawy zachowań prospołecznych i komunikacji międzyludzkiej. Photon pomaga też w zdobyciu umiejętności radzenia sobie z emocjami – niekoniecznie pozytywnymi.
"Photon łączy nowe technologie z psychologią. Dzieci, bawiąc się z nim, korzystają z aplikacji zawierającej ścieżkę fabularną, opracowaną wspólnie z psychologami z Uniwersytetu SWPS. Chcieliśmy żeby obok treningu poznawczego robot wpływał pozytywnie na rozwój psychospołeczny dzieci. Uczył rozumieć emocje, także te nie zawsze pozytywne, podejmować decyzje czy nawiązywać współpracę z otoczeniem" – mówi Katarzyna Żukowska, psycholog z Uniwersytetu SWPS.
Użytkownicy bawią się z robotem w świecie rzeczywistym, a zadania realizowane są nie tylko na ekranie tabletu czy smartfona. Niektóre wyzwania wymagają pomocy rodzica. Zespół psychologów rozwija także w aplikacji funkcje monitorowania postępów użytkowników i wzmacniania ich umiejętności poznawczych takich jak trening pamięci krótkotrwałej.
Już w fazie projektowania robota naukowcy starali się zapanować nad tym, w jaki sposób interakcja z nim wpłynie na młodych ludzi. "Skoro nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu z nowoczesnymi technologiami, powinniśmy wykorzystać je na swoją korzyść przy wsparciu wiedzy psychologicznej. Photona specjalnie zaprojektowano tak, aby był robotem edukacyjnym, który wpływa również na właściwy rozwój społeczny dziecka" – podsumowuje Krzysztof Rzeńca, psycholog z Uniwersytetu SWPS.
W styczniu projekt młodych inżynierów związanych z Politechniką Białostocką towarzyszył prezydentowi Andrzejowi Dudzie podczas wizyty w Izraelu. Oprócz Photona z prezydentem polecieli także przedstawiciele tych młodych polskich firm, które otrzymały tzw. „paszport prezydencki” podczas gali "Startupy".
Startup Photon wygrał w 2015 roku finały krajowe największego konkursu technologicznego dla studentów Microsoft Imagine Cup 2015 w kategorii World Citizenship. Wcześniej zespół Photona tryumfował również w lokalnym konkursie Podlaski Akcelerator Innowacji. Więcej na ten temat w serwisie Nauka w Polsce – tutaj.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl
W szkołach roboty będą „uczyć” dzieci – no nieźle!