Kolekcję 1200 programów filmowych wydanych w latach 1920-1980 do polskich i zagranicznych filmów udostępniono w Bibliotece Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego. Ulotki oprócz podstawowych danych o filmach, ich twórcach i obsadzie, zawierają niekiedy zarys fabuły czy kadry filmowe.
Biblioteka UŁ zakończyła projekt „Digitalizacja i udostępnienie w Bibliotece Cyfrowej Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji: Historia kina światowego na XX-wiecznych drukach ulotnych”. Był on dofinansowany ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.
Przedsięwzięcie to obejmowało konserwację, opracowanie, digitalizację oraz umieszczenie materiałów w Bibliotece Cyfrowej UŁ – poinformowała Beata Gamrowska z Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego.
Zbiory Sekcji Dokumentów Życia Społecznego Biblioteki UŁ posiadają wiele materiałów związanych z kinematografią i filmami. Obok publikacji książkowych i bogatej kolekcji plakatów filmowych m.in. tzw. Polskiej Szkoły Plakatu, niezwykle interesującą pozycją są druki reklamujące filmy.
Jest to kolekcja 1200 ulotek wydanych głównie w latach 1920-1980. Programy reklamowały zarówno filmy światowej kinematografii m.in. z USA, Niemiec, Francji czy Włochy, jak i polskie produkcje filmowe. Obok podstawowych danych tj. tytuł, reżyser, producent, programy zawierały także obsadę i niekiedy zarys fabuły oraz kadry filmowe. Druki te posiadają cechy dokumentów o charakterze reklamowym i częściowo informacyjnym.
Wśród najcenniejszych egzemplarzy kolekcji jest m.in. program do filmu „Ordynat Michorowski” wydany w 1937 r. przez warszawski Dom Prasy SA, zawierający dane o szerokiej obsadzie aktorskiej (m.in. Kazimierz Junosza-Stępowski, Mieczysława Ćwiklińska) oraz zestaw 38 małych kadrów z planu filmowego.
Inny przykład cennego okazu to program filmu „Pani minister tańczy” – także z 1937 r. wydany nakładem Domu Prasy SA. Oprócz kilkunastu fotografii zawierający teksty piosenek wykorzystanych w filmie, ciekawostką jest wymienienie sponsorów mebli, ubrań, samochodów oraz innych rekwizytów wykorzystanych w tym obrazie.
Wśród zagranicznych programów w kolekcji jest np. klasyczny film Alfreda Hitchcocka z 1954 r. „Okno na podwórze” z Jamesem Stewartem i Grace Kelly w rolach głównych. Program wydany przez Centralę Wynajmu Filmów oprócz podstawowych danych o obrazie, zawiera także notatkę o reżyserze i odtwórcach głównych ról.
Zdaniem Gamrowskiej druki te stanowią znakomite źródło informacji dla prac dotyczących filmoznawstwa, studiów historycznych z zakresu kinematografii polskiej, europejskiej, jak i światowej. Mogą być przydatne do badań biograficznych, jak i prac o tematyce społeczno-politycznej np. dot. międzywojennych polskich aktorów pochodzenia żydowskiego tj. Ina Benita czy Nora Ney.
Dokumentują także dorobek światowych koncernów branży filmowej: Metro-Goldwyn-Meyer, Paramount, UFA oraz polskich tj. Sfinks, Leo Film, Feniks czy Falanga.
Gamrowska podkreśliła, że opracowanie i zdigitalizowanie tych materiałów w Bibliotece UŁ jest przedsięwzięciem pionierskim, nie mającym precedensu w żadnych zbiorach bibliotecznych w Polsce. „Plakaty filmowe razem z drukami reklamowymi filmów tworzą jedyną w Polsce, tak zasobną i komplementarną bazę tego typu materiałów” – oceniła.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl