80 procent Polaków jest zadowolonych ze stosowanych aparatów słuchowych, a 96 procent twierdzi, że poprawiają one jakość ich życia – wynika z badania EuroTrak Polska 2016.
Badanie zostało wykonane na próbie reprezentatywnej Polaków (15 344 osób) na zlecenie EHIMA Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Aparatów Słuchowych w celu oceny poziomu satysfakcji osób z niedosłuchem z posiadanych aparatów słuchowych lub przyczynach ich braku. Badanie EuroTrak Polska wykazało, że około 10 procent ankietowanych to osoby z ubytkami słuchu, ale tylko 1/3 z nich korzysta z aparatów słuchowych. Natomiast poziom zadowolenia właścicieli aparatów z ich użytkowania, jest jednym z najwyższych. Wynosi 80 procent, czyli więcej niż na przykład w Wielkiej Brytanii (70%), Danii (71%) czy Japonii (39%). Ponadto aż 96 procent Polaków deklaruje, że aparaty słuchowe poprawiły jakość ich życia!
Aparat to nie wzmacniacz, który można kupić na bazarze
Od kiedy na rynku pojawiło się sporo tanich i niesprawdzonych urządzeń, niektórym użytkownikom aparatów słuchowych wydaje się, że można je kupić niemal wszędzie i w zasadzie bez konsultacji ze specjalistą. Nic bardziej mylnego!
"Aparat słuchowy to wyrób medyczny podlegający swego rodzaju restrykcjom zarówno w zakresie wprowadzenia do sprzedaży jak i jego wytworzenia – tłumaczy prezes Joanna Bugaj. – W Polsce aparat słuchowy musi posiadać deklarację zgodności producenta, że został wyprodukowany w systemie zarządzania jakością oraz posiadać znak CE".
W Europie zdarzały się już przypadki wycofywania z rynku urządzeń, które nie spełniały wymaganych parametrów, choćby w zakresie potencjalnego ryzyka wystąpienia urazu akustycznego w wyniku ich stosowania. Spowodowało to, że na przykład dystrybutorzy sprzętu na rynek brytyjski rozwiązali umowy z niektórymi producentami produktów, niespełniających rygorystycznych wymogów.
"Takie produkty, które łatwo pomylić z aparatami słuchowymi, mogą być często kupowane głównie przez najbardziej wrażliwą grupę użytkowników, czyli osoby z ograniczonymi środkami finansowymi i trudnym dostępem do profesjonalnego protetyka słuchu – mówi prezes Bugaj. – A to są kluczowe kwestie".
Wzmocnić rolę protetyka słuchu
W kompetencji protetyka słuchu znajdują się między innymi: wykonywanie badań słuchu u dorosłych i dzieci, analiza i ocena tych wyników na potrzeby protezowania, dopasowywanie aparatów słuchowych oraz urządzeń wspomagających słyszenie oraz sprawowanie opieki audioprotetycznej po doborze aparatów.
"Uważam, że wykształcony protetyk słuchu mógłby decydować o możliwości zaopatrzenia w kolejny aparat słuchowy w przypadku pacjentów już noszących ten sprzęt. Pacjent, którego lekarz skierował na dobór aparatu nie odzyska słuchu po trzech, pięciu latach – mówi prezes Joanna Bugaj. – W mojej ocenie konieczność udania się do specjalisty po kolejne zlecenie to generowanie niepotrzebnych kosztów po stronie Ministerstwa Zdrowia".
Kampania społeczna "Usłyszeć Świat" jest realizowana przez Polskie Stowarzyszenie Protetyków Słuchu. Celem Kampanii jest edukacja społeczeństwa w zakresie ochrony i leczenia wad słuchu.
Źródło: www.kurier.pap.pl