Uruchomiona została nowa polska aplikacja do trenowania procesów poznawczych, w tym pamięci i koncentracji. Aplikacja Neurogra powstała przy udziale naukowców z Uniwersytetu SWPS.
Neurogra obejmuje ćwiczenia, za pomocą których można poprawić pamięć, szybkość podejmowania decyzji czy koncentrację. Aplikacja zawiera sześć programów treningowych przygotowanych z myślą o osobach o różnych potrzebach. Program korzysta z doświadczeń zebranych w konsekwencji trwającego od kilkunastu lat naukowego zainteresowania treningami poznawczymi – czyli wspomagającymi procesy takie jak pamięć czy koncentracja.
"Aplikacja Neurogra jest wynikiem prac prowadzonych przez lata z naukowcami z Uniwersytetu SWPS" – tłumaczy w rozmowie z PAP współtwórca aplikacji, Olaf Furmanek. – "Stworzono ją na bazie doświadczeń wyniesionych z funkcjonującej od trzech lat strony internetowej www.neurogra.pl. W ramach tej platformy zorganizowaliśmy również kilka akcji z cyklu +Podrasuj sobie mózg+, w których łącznie wzięło udział ok 15 tys. osób – co dało nam dużo danych do dalszej pracy nad aplikacją".
Psycholog poznawczy z Uniwersytetu SWPS Hanna Bednarek zaznaczyła w rozmowie z PAP, że obecnie trwa druga dekada intensywnego rozwoju komputerowych treningów poznawczych, choć szczególnie duże zainteresowanie można było obserwować zwłaszcza w poprzedniej dekadzie. "Mówi się, że aktualnie obserwujemy trzecią falę badań nad skutecznością treningów pamięci roboczej" – zauważa.
"Naukowe badania nad trenowaniem procesów poznawczych w różnych grupach wiekowych mają pomóc odpowiedzieć na pytanie o mechanizmy polepszania sprawności tychże procesów" – tłumaczy PAP prof. Bednarek.
"Konkretne cele, jakie można osiągnąć trenując funkcje poznawcze, są różne, w zależności od intensywności treningu i motywacji osoby ćwiczącej swój umysł" – mówi prof. Bednarek. Jak dodaje, głównym celem treningu podejmowanego przez dzieci jest zwykle poprawa funkcjonowania procesów uwagi i pamięci, które są podstawą powodzenia szkolnego. Większe zróżnicowanie motywacji do rozpoczęcia treningów poznawczych występuje natomiast wśród studentów.
"W moich badaniach zauważyłam, że zgłaszają się do nas studenci z różnych kierunków i uczelni: od wydziału aktorskiego, przez studentów medycyny, aż po studentów politechniki" – mówi PAP prof. Bednarek. Przyszli aktorzy i lekarze pragną przede wszystkim usprawnić pamięć, podczas gdy studenci kierunków ścisłych traktują trening umysłu jako nowe wyzwanie intelektualne.
Ekspertka zaznacza jednak, że choć chęci są istotne – są też inne czynniki sprawiające, że pewne grupy ludzi są bardziej podatne na trening niż inne.
"Należy zwracać uwagę na wiek osób badanych. Można bowiem wyróżnić szczególne okresy w życiu, w których treningi poznawcze się bardziej przydają. Jest to np. okres szkolny czy okres starzenia się" – opowiada PAP prof. Bednarek. Analizy dokonane przy projektowaniu Neurogry pokazują, że użytkownicy pomiędzy 40. a 50. rokiem życia poprawiają swoją pamięć krótkotrwałą o ponad 30 proc. Z kolei gracze, którzy ukończyli 60 rok życia w trakcie kilkudziesięciu sesji mogą zwiększyć szybkość podejmowania decyzji do poziomu ludzi młodszych o 40 lat.
Trening umysłu jest też szczególnie pomocny u wielu pacjentów klinicznych, u których działa on podobnie jak rehabilitacja w przypadku zaburzeń fizycznych.
"Mamy tutaj na myśli osoby po mikrowylewach, udarach czy wypadkach z uszkodzeniami mózgu, prowadzących np. do zaburzeń pamięci lub mowy" – tłumaczy prof. Bednarek. – "Poprzez odpowiednio dobrane treningi poznawcze można usprawnić takie funkcje poznawcze jak percepcja, uwaga, pamięć, funkcje wykonawcze, logiczne myślenie, funkcje języka i mowy".
W tym celu wykorzystywane są również różnego rodzaju aplikacje, w tym m.in. polska Neurogra.
"Najlepsze efekty osiągną osoby posiadające jakiekolwiek deficyty funkcji poznawczych, czyli odczuwające pogorszenie pamięci, koncentracji czy szybkości reakcji" – mówi PAP Olaf Furmanek. – "Z kolei jeśli mielibyśmy kategoryzować użytkowników wiekowo, to prawdopodobnie największych postępów mogą dokonać osoby dojrzałe, u których funkcje poznawcze naturalnie się pogarszają" – dodaje.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl