Świat osób głuchych i niedosłyszących dla wielu osób jest nieznany. W mediach rzadko mówi się o tej grupie społecznej. Powoduje to brak wiedzy dotyczący zachowania względem tej grupy społecznej. Istnieje kilka zasad, które ułatwią komunikacje osobom słyszącym z głuchymi bądź niedosłyszącymi.
Sposób komunikacji
Na początku rozmowy dobrze jest wybrać komfortowy sposób komunikacji dla obojga stron. W tym celu zapytajmy osobę głuchą bądź niedosłyszącą o preferowany kanał komunikacyjny. Jednocześnie obserwujmy jakie wysyła nam sygnały. Istnieją cztery sposoby komunikacji.
- Język migowy
- Gesty
- Pismo
- Mowa
„Powtórz proszę”
W przypadku kiedy komunikat nadany przez osobę głuchą bądź niedosłyszącą jest dla nas niezrozumiały poinformujmy ją o tym. Poprośmy grzecznie o powtórzenie lub zapisanie wypowiedzi.
Obecność tłumacza PJM
W przypadku obecności tłumacza języka migowego podczas rozmowy zwracajmy się bezpośrednio do osoby z którą rozmawiamy. Pamiętajmy, że tłumacz przekazuje informacje osobie niedosłyszącej. Jest on tylko pośrednikiem w komunikacji. Zwracajmy się bezpośrednio do rozmówcy.
„Ja też mam coś do powiedzenia”
Pamiętajmy, aby nigdy pod żadnym pozorem nie podejmować decyzji poza plecami osoby głuchej. Fakt, że niedosłyszy nie oznacza, że nie ma prawa decydowania czy uczestnictwa w rozmowie.
„Upewnij się, że patrzę”
Przed rozpoczęciem konwersacji upewnij się, że osoba na Ciebie patrzy. W celu zwrócenia uwagi możesz:
- Zamachać ręką
- Dotknąć ramienia
- Zamigać światłem
„Muszę widzieć Twoją twarz”
Podczas rozmowy nie odwracaj się plecami. Ponadto stań w cichym i dobrze oświetlonym miejscu. Blask odbijającego się światła od naszych pleców może uniemożliwić czytanie z ruchu warg.
Usta bez skazy
Podczas rozmowy z osobą głuchą ważne jest, aby nasze usta nie były niczym zajęte. Spowoduje to brak przejrzystego komunikatu.
- Nie krzycz.
- Nie żuj gumy.
- Nie pal papierosów.
- Nie zasłaniaj ust.
Wolna i wyraźna mowa
Mówienie powoli ułatwi czytanie z ruchu warg. Nie spiesz się a z pewnością porozumiecie się bez najmniejszego problemu.
Pamiętaj by nie krzyczeć
Mów spokojnie. Nie krzycz. W przypadku noszenia aparatu słuchowego nasz krzyk może powodować ból połączony z niejasnym przekazem.
Artykuł został zrealizowany przez Mikołaja Lamparskiego w ramach stażu na podstawie informacji przekazanych przez Magdalenę Gątkiewicz- tłumaczkę PJM