Urządzenie do wczesnego wykrywania raka piersi, płynna kamizelka kuloodporna oraz system logowania się za pomocą głosu to polskie innowacje, które zdobyły największe uznanie internautów w plebiscycie "Soczewki Focusa". Ich twórców nagrodzono w środę w Warszawie.
Od kilku lat w lutym redakcja miesięcznika „Focus” zaprasza wszystkich internautów i swoich czytelników do wybrania najciekawszych ich zdaniem polskich wynalazków minionego roku. Tym razem o względy uczestników plebiscytu walczyło 15 pomysłów podzielonych na trzy kategorie – medyczną, techniczną i informatyczną. Internauci wskazali trzy, które ich zdaniem mogą podbić świat.
Za najlepszą innowację medyczną uznano domowy sprzęt wykrywający nowotwór piersi. Naukowcy z firmy BRASTER SA w laboratoriach w Szeligach koło Ożarowa Mazowieckiego skonstruowali urządzenie, dzięki któremu kobiety będą mogły samodzielnie wykryć u siebie pierwsze objawy raka piersi. Służą do tego ciekłokrystaliczne matryce, które wykrywają i pokazują podwyższoną temperaturę w piersi, co może być pierwszym sygnałem ogniska zmiany nowotworowej. Metoda badania zwana termografią jest uzupełnieniem mammografii i ultrasonografii. Jest prosta w użyciu, bezbolesna i bezpieczna.
Wśród innowacji technicznych największe uznanie głosujących zdobył płyn, który twardnieje pod wpływem uderzenia. Składa się z bardzo drobnych cząstek piasku i glikolu. Warstwę ciekłego pancerza można zastosować w kamizelce kuloodpornej. Dzięki temu znacząco zmniejsza się jej waga. Nad wynalazkiem pracowali wspólnie naukowcy z Politechniki Warszawskiej, Instytutu Technologii Bezpieczeństwa Moratex z Łodzi i Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w podwarszawskiej Zielonce. Według pomysłodawców nowa technologia spowoduje, że produkcja osłon balistycznych będzie tańsza.
System logowania głosem okazał się bezkonkurencyjny w kategorii innowacji informatycznych. System potwierdzający tożsamość użytkownika po głosie opracowała firma VoicePIN.com z Krakowa. Dzięki biometrii głosowej nie trzeba już będzie zapamiętywać numerów PIN, loginów i haseł. Wynalazek można zastosować wszędzie tam, gdzie trzeba podawać numery identyfikacyjne – w bankach, firmach ubezpieczeniowych lub instytucjach publicznych. Innowacja działa już na polskim rynku, m.in. w aplikacji jednego z banków.
Do plebiscytu redakcja miesięcznika „Focus” nominowała innowacje w fazie projektowej, pomysły będące już w trakcie testów, ale też i gotowe produkty. Pracowali nad nimi naukowcy z polskich uczelni, instytucji naukowych, ale także specjaliści z prywatnych firm i informatycy. Kilka z pomysłów czeka jeszcze długa droga przed wprowadzeniem w życie, ale z niektórych można już korzystać.
"Walka była w tym roku dość wyrównana. Zwycięzcy w poszczególnych kategoriach mieli wyraźną przewagę nad resztą, ale nie tak dużą, jak podczas poprzedniej edycji +Soczewek+. Dla nas jest to dobry sygnał. Oznacza on, że wszystkie nasze nominacje były ciekawe. Zwyciężyły projekty, które albo już są na rynku, albo niedługo się na nim znajdą" – komentuje szef działu nauki miesięcznika „Focus” – Jan Stradowski.
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl