Studenci UMB uczą się jak interdyscyplinarnie leczyć starszych pacjentów

Sposobów w jaki lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci i psycholodzy mogą współpracować w leczeniu starszych pacjentów będą się uczyć studenci Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Trwa nabór chętnych do drugiej edycji tego projektu.

Uczelnia realizuje specjalny projekt dofinansowany z UE, by studenci różnych kierunków – lekarskiego, fizjoterapii i pielęgniarstwa – nauczyli się jak pracować w tzw. zespole geriatrycznym. To umiejętności pożądane na rynku pracy.

 

Wnioski od chętnych spełniających określone kryteria – głównie bardzo dobre wyniki w nauce i znajomość języka angielskiego – są przyjmowane do 6 listopada. To propozycja dla studentów ostatnich lat studiów.

 

Kierująca projektem dr hab. Beata Wojszel z Kliniki Geriatrii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku powiedziała PAP, że w drugiej edycji – podobnie jak w pierwszej – będzie wybranych 24 uczestników. Pod koniec listopada zaczną się zajęcia.

 

W pierwszej, zakończonej edycji projektu, wzięła udział identyczna grupa studentów. "Ocena, ta wstępna, jest bardzo pozytywna" – powiedział Wojszel. Oceniła, że podczas normalnego kształcenia na uczelni, w programie jest za mało zajęć z komunikacji, czy szeroko pojętej analizy różnych problemów, a projekt daje szanse na zdobywanie i kształcenie takich umiejętności.

 

"To jest trochę zaskoczenie dla studentów możliwościami popatrzenia na pacjenta z różnych stron, z różnych dyscyplin jednocześnie. Lekarz może np. zobaczyć, że nie tylko leki są ważne, ale także ważna jest np. fizjoterapia" – powiedziała Wojszel.

 

Studenci analizowali – w grupie różnych specjalności – konkretne przypadki medyczne, różne problemy, które ma starszy pacjent. Odbywali też wizyty studyjne w ośrodku dziennego pobytu dla pacjentów geriatrycznych, podglądali pracę psychologów, byli też w Hiszpanii w Pampelunie, gdzie wizytowali tamtejsze nowoczesne placówki opiekujące się starszymi. Zapoznali się m.in. z działaniem elektronicznych rozwiązań w opiece nad pacjentem.

 

"Może to zachęci studentów do tego, żeby się tą dziedziną (geriatrią-PAP) zająć" – mówi dr hab. Beata Wojszel. Dodaje, że to także szansa, by nauczyli się, że nie należy postrzegać starszych pacjentów jako "problemu", bo wiele się mówi o zjawisku starzenia się społeczeństwa właśnie przez pryzmat problemów.

 

"Natomiast to jest zjawisko, któremu trzeba stawić czoła i zastanowić się, co można zrobić, żeby tym ludziom pomóc" – mówi Wojszel. Zaznacza, że trzeba kształtować podejście geriatryczne, czyli "pozytywne" nastawienie do ludzi starych i do zajmowania się nimi oraz nauczyć się komunikować z takimi pacjentami.

 

"Nie ma geriatrii bez pracy zespołowej. Tu musi być udział i lekarza i pielęgniarki, fizjoterapeuty i psychologa i farmaceuty (…)Farmaceuci mogą doradzić w różnych kwestiach dotyczących farmakoterapii" – powiedziała Wojszel.

Projekt jest dofinansowany z UE z programu Wiedza Edukacja Rozwój. Cały budżet projektu to 400 tys. zł.

Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl

Dodaj komentarz

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial