Miejsca dostosowane dla osób z niepełnosprawnością powinny spełniać przynajmniej 3 konieczne kryteria: wejście z terenu bez schodów, wszystkie drzwi powinny mieć szerokość co najmniej 80 cm oraz powinna być możliwość wjechania wózkiem do toalet i zamknięcia drzwi. Istotne są są także dźwięk, chropowatość schodów, wypukłe numery drzwi.
Kryteriów miejsca przyjaznego możemy znaleźć o wiele więcej w zależności na którą z niepełnosprawności zwrócimy uwagę. Inne będą dla niepełnosprawności ruchowej, słuchowej i wzrokowej.
Miejsce przyjazne dla osób z niepełnosprawnością posiada:
– wejście z terenu bez schodów (bezpośrednio z poziomu ulicy lub chodnika) lub podjazd
– wszystkie drzwi do pomieszczeń z odpowiednią szerokością
– możliwość wjechania wózkiem do toalet z odpowiednim polem manewrowym
– wyłączniki światła i gniazdka elektryczne umieszczone są na wysokości nie wyższej niż 120 cm
– sygnalizacja dźwiękowa
– posadzki antypoślizgowe
– chropowatość schodów
– powierzchnie gładkie
– wypukłe numery drzwi
– miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnością
Inne ważne kryteria dostępności dla niepełnosprawnych to:
– winda lub podnośnik przyścienny
– oznakowanie schodów wewnętrznych i zewnętrznych paskiem bądź farbą odblaskową
– dobre oświetlenie korytarzy
– oznakowanie brajlem tablic informacyjnych
– zastosowanie rozwiązań kolorystycznych i fakturowych w celu poprawienia orientacji w otoczeniu
– prowadnice o zmienionej fakturze podłoża przed wejściem do obiektu
– system komunikacji personalnej dotyczący sprzętu wspomagającego słuch (na przykład głos, wideo, pętla indukcyjna)
– odległość od punktu przyjazdu do wejścia do budynku, z którego może skorzystać osoba z niepełnosprawnością
– drzwi wejściowe otwierają się automatycznie – aktywowane są fotokomórką lub przyciskiem
– ciągi komunikacyjne w budynku / lokalu oznaczone innym kolorem lub inną fakturą podłoża, niż pozostała powierzchnia
– ciągi komunikacyjne oświetlone w sposób pozwalający bez przeszkód odczytać istniejące napisy na drzwiach do pokoi
– toaleta dla osób z niepełnosprawnością ogólnie dostępna czy na klucz (do pobrania w innej części budynku
Warto też przy dostępności dla ON sprawdzić:
– przyjazne nastawienie personelu
– stanowiska obsługi/kasy z pierwszeństwem
– osoba przeszkolona w celu asystowania osobie niepełnosprawnej
– pomoc osoby posługującej się językiem migowym
– wyodrębnione pomieszczenie (pozbawione szumów i dźwięków z zewnątrz), w którym osoba niedosłysząca może bez skrępowania załatwić sprawę
– można wejścia z psem przewodnikiem oraz miejsce przeznaczone do odpoczynku dla psa przewodnika (np. miska z wodą)
– informacje na drzwiach do pokoi wykonane dużą czcionką, umożliwiająca bez przeszkód ich odczytanie osobie niedowidzącej (umieszczone na wysokości wzroku)
Bardzo przydatne wiadomości.
tak bardzo