Wychodząc naprzeciw niepełnosprawnym klientom, w tym osobom niewidomym i słabowidzącym, coraz więcej banków w Polsce wprowadza na rynek bankomaty przystosowane do ich potrzeb.
Aby wypłacić gotówkę, osoba niewidoma powinna założyć słuchawki, które można podłączyć do specjalnego gniazda znajdującego się w bankomacie. Dzięki temu klient jest w stanie odsłuchać wszystkie napisy wyświetlane na ekranie urządzenia. Maszyny dają także możliwość trzystopniowej regulacji głośności.
Po interwencji Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka (HFPC) zwiększa się dostępność bankomatów dla osób niewidomych
HFPC podjęła działania w tej sprawie na podstawie zgłoszenia klienta Banku ING, który otrzymał od banku kartę płatniczą, z której nie mógł jednak w pełni korzystać, ponieważ w jego mieście żaden bankomat ING nie był dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością wzrokową.
Obecnie osoby z dysfunkcją wzroku mają do swojej dyspozycji bankomaty PKO BP, BZ WBK, Citi Handlowego i ING Banku Śląskiego. Dodatkowo BZ WBK oraz ING Bank Śląski umożliwiają korzystanie z bankomatów osobom niedosłyszącym dzięki możliwości wybrania języka migowego.
Pierwszy bankomat dla osób z dysfunkcją wzroku uruchomił PKO BP w 2010 roku. Urządzenie zainstalowano w podwarszawskich Laskach, gdzie znajduje się ośrodek dla osób niewidomych. Jego użytkownicy mogli odsłuchać instrukcje przez słuchawki oraz przeczytać opisy na poszczególnych klawiszach w alfabecie Braille'a.
Na stronach poszczególnych banków można znaleźć adresy bankomatów przystosowanych dla osób niepełnosprawnych.