Polska Fundacja Inicjatyw Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Impuls z Białegostoku stworzyła spot "A ty jaką masz wymówkę?", który jest częścią akcji, którą przeprowadzono na parkingu centrum handlowego Alfa.
W najbardziej eksponowanej części garażu podziemnego na wiele godzinzaparkowano kilkadziesiąt wózków inwalidzkich. Jak się okazuje zmiany w przepisach dotyczących wydawania kart parkingowych i zaostrzenia kar za zastawianie miejsc przeznaczonych dla niepełnosprawnych miały niewielki wpływ na poprawę sytuacji.
To pierwsza tego typu kampania w Polsce, białostocka fundacja organizowała już w przestrzeni miejskiej inne kampanie parkingowe.
Inspiracją dla spotu były akcje przeprowadzone wcześniej przez lizbońskich aktywistów z Centrum Inżynierii Rehabilitacyjnej i Dostępności w Portugalii oraz organizację Tree of Life w Gruzji. Akcja komentowana była nie tylko przez lokalne media i władze, ale odbiła się szerokim echem na całym świecie. Zaparkowano podczas akcji w centrum stolicy państwa Tbilisi 70 wózków, by pokazać jak dużym problemem jest znalezienie miejsca w zatłoczonym miejscu.
Tbilisi
W Białostockiej akcji wózki z hasłami: "Przywiozłem dziadka", "Jak będzie trzeba, to odjadę", "No co? Tylko tu było wolne" zastawiły miejsca parkingowe w Alfa Centrum.
Tobiasz Górski z Fundacji Inicjatyw Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych Impuls powiedział:
– Pierwsze efekty już widzieliśmy. Jeden z mężczyzn parkujących na kopercie zobaczył wózki inwalidzkie, szybko wsiadł do samochodu i odjechał wręcz z piskiem opon, na nikogo nie patrząc.
Wojciech Grabowski z fundacji, który sam porusza się na wózku inwalidzkim dodał:
– Chodzi o odwrócenie ról i pokazanie, w jakiej sytuacji często jesteśmy, a są to sytuacje notoryczne. Pojawiają się wymówki: "Ale o co chodzi, ja tylko na chwilę". Cała idea polega więc na tym, żeby osoby zdrowe mogły wczuć się w rolę niepełnosprawnych. Nie chcemy straszyć wysokimi mandatami, a za zastawianie koperty można zapłacić od 500 do 800 zł, ale chcieliśmy przemówić do wyobraźni – zaznacza Wojciech Grabowski z fundacji, który sam porusza się na wózku inwalidzkim. Społeczeństwo powoli dostrzega problem, ale wciąż samochody na kopertach można zobaczyć i w dużych obiektach handlowych, i na parkingach przy ulicy. Problem pojawia się wszędzie tam, gdzie jest mało miejsc parkingowych, gdzie chce się załatwić jakąś sprawę szybko, realizowane są np. dostawy i komuś wydaje się, że parkuje na kopercie tylko na chwilę. W sytuacji osoby niepełnosprawnej, nie ma możliwości zaparkowania gdzie indziej, bo rolę gra szersze miejsce do zaparkowania auta, z którego trzeba wydostać się wózkiem czy bliskość wejścia, bo czasami chodzi o potrzeby fizjologiczne i szybkie dostanie się do toalety.
Spot zrealizowali Krzysztof Kiziewicz i Radovan Lee, a muzyką i udźwiękowieniem zajął się Adrian Jakuć-Łukaszewicz z Liquid Molly.
Na filmie młody mężczyzna przyjeżdża wózkiem na miejsce parkingowe, po czym wstaje z niego, zostawiając kartkę: "Zaraz wracam", Osoba z niepełnosprawnością, któa nie ma gdzie zaparkować, obserwuje to zachowanie zza szyby. Spot kończy się hasłem: "A ty, często udajesz niepełnosprawnego?"
Krzysztof Kiziewicz zdradził, że ludzie z fundacji to jego przyjaciele, od lat mają jedną misję, dlatego postanowił zaangażować się w to działanie. Film może być nieco szokujący, tu także mamy sytuację odwrócenia ról.
W Centrum Alfa blisko 3 proc. miejsc w parkingu podziemnym stanowią te dla niepełnosprawnych.
– Zdecydowaliśmy się na udział w tej akcji, bo spodobał nam się scenariusz. Mimo, że mamy osoby odpowiedzialne za parkingi, które są przeszkolone, aby miejsca dla niepełnosprawnych były zajmowane tylko przez takie osoby, wciąż ten problem jest obecny – powiedziała Monika Kupryjaniuk, kierownik ds. marketingu Alfa Centrum.
– Kiedy wjeżdżaliśmy na parking widząc wózki, od razu pomyślałam, że to jest tego typu akcja. I faktycznie, bardzo potrzebna, bo czasami nie zdajemy sobie sprawy, co dzieje się z niepełnosprawnymi, kiedy osoby zdrowe stają na ich miejscach. Sama mam niepełnosprawną koleżankę i wiem, że to jest częsty problem – przyznała jedna z klientek Alfy.
Cały tekst: http://bialystok.wyborcza.pl
Zdjęcia z akcji: http://bialystok.wyborcza.pl
Spot akcji: