Czym Polki i Polacy różnią się od siebie, a co ich łączy? Co sądzą o żołnierzach wyklętych? Czy węgiel to polska duma? Może polski problem? Prawdziwa miłość zdarza się tylko raz, czy też może częściej? 100 pytań na stulecie to trochę poważny, a trochę żartobliwy quiz przygotowany w ramach kampanii „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”.
Każdy, kto weźmie w nim udział, będzie mógł porównać swoje odpowiedzi z odpowiedziami innych Polek i Polaków zebranymi w reprezentatywnym badaniu. Organizatorzy kampanii – Fundacja im. Stefana Batorego i Kultura Niepodległa – zapraszają do wspólnej zabawy i refleksji na podsumowanie jubileuszowego roku.
Pomysł na kampanię wziął się ze zmęczenia wszechobecną opowieścią o dwóch wrogich plemionach, a także z potrzeby radosnego i mniej oficjalnego świętowania odzyskania niepodległości.
– Nie chcemy udawać, że nie ma podziałów. Jest ich znacznie więcej niż nam się wydaje. Podobnie jak łączących nas podobieństw, o których na co dzień zapominamy. W wielu kwestiach jesteśmy różni. To normalne. Nie musi to jednak prowadzić do nieprzekraczalnych podziałów czy wzajemnej nienawiści. Święta są dobrą okazją, żeby o tym przypomnieć – wyjaśnia Joanna Załuska dyrektorka programu Masz Głos, Masz Wybór Fundacji im. Stefana Batorego.
Podstawowym elementem kampanii jest strona internetowa www.jakajestpolska.pl z quizem zawierającym setkę pytań do internautów – o sprawy ważne, ale również dotyczących naszego codziennego życia. Internauci mogą sprawdzić, na ile ich odpowiedzi są zbieżne lub różnią się od opinii Polek i Polaków zebranych w reprezentatywnym internetowym badaniu przeprowadzonym w grudniu 2018 przez firmy badawcze Diffrence i Ariadna. Do odwiedzenia strony internetowej zachęcają spoty radiowe i telewizyjne.
Przykłady odpowiedzi na pytania quizu:
• 71% uważa, że disco polo to zabawa, 29% – obciach
• dla 46% węgiel to polska duma, dla 54% polski problem
Każde ze stu pytań przynosi zaskakujące wnioski na temat Polek i Polaków.
– Odpowiedzi to gotowy materiał dla mediów. Na dodatek pojawiamy się na koniec roku i na koniec obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. Jeśli ktoś szukał atrakcyjnego podsumowania, to właśnie dostaje je na tacy – wyjaśnia Grzegorz Markowski odpowiedzialny za strategię kampanii.
– Dbaliśmy o to, aby pytania były proste, czasami zabawne i żeby dotyczyły zarówno sfery sacrum, jak i profanum. Chcieliśmy uciec od elitarności i przeintelektualizowania – mówi Grzegorz Kasdepke, prezes inicjatywy Kultura Niepodległa. „Pewnie każdy przygotowałby odrobinę inny zestaw stu pytań. Ale to także wpisuje się ideę kampanii „Jesteśmy różni. Jesteśmy Polską”. Diagnozowanie skomplikowanych różnic dzielących społeczeństwo pozostawiamy naukowcom. A sami skupiamy się na szukaniu podobieństw. I na oczywistym wniosku – bez różnic nie byłoby Polski!”.
Organizatorzy kampanii – Fundacja Batorego i Kultura Niepodległa – zapraszają wszystkich Polaków i Polki do udziału w quizie. Im więcej osób wejdzie na www.jakajestpolska.pl i odpowie na pytania, tym barwniejszy będzie obraz Polski i tym pełniej sobie uświadomimy, jak wiele nas różni i jak wiele nas łączy.
Do wsparcia kampanii organizatorzy zapraszają wszystkie media, osoby i zainteresowane instytucje i organizacje. Można zachęcać do odwiedzenia strony internetowej, porównywać wyniki, korzystać z dostępnych na www materiałów i danych. Kampanię wsparły już media: TVN, onet.pl, radio Zet, gazeta.pl
Przy przygotowaniu kampanii pro bono pracowało wiele firm, którym bliska była idea kampanii: DDB&tribal, CPC: Brand Consultans, Huncwot, Juice, Televisor, Difference, Ariadna, Moodage, PHD Media Direction.
Więcej informacji na www.jakajestpolska.pl.
|