Marzenie wydawnicze niepełnosprawnych uczniów

„Szkolne historie” to tytuł zbioru opowiadań, w których elementy fikcji przeplatają się z życiem szkolnym autorów, którymi są niepełnosprawni uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno–Wychowawczego w Żardenikach. Postawili oni sobie za cel udział w ogólnopolskim konkursie „ Misja – książka!”, w którym kilkuosobowe zespoły uczniów szkół ponadpodstawowych współzawodniczą ze sobą w tworzeniu własnej książki.

O tym która, z nadesłanych prac ukaże się drukiem, zależy od ilości osób, które zagłosują na dany projekt do 15 stycznia br. O kulisach powstawania „Szkolnych historii” opowiada Ewelina Cichowska, nauczyciel w SOSW w Żardenikach.

W placówce od kilku lat powstaje gazetka szkolna „Szkoła pod Słońcem”,wydawana dwa razy w roku. Uczniowie tworzą proste teksty informacyjne, relacje z wydarzeń, w których brali udział. Przez tych kilka lat bardzo angażowali się w jej powstanie. Pomysł na napisanie książki pojawił się niejako sam. Przeglądając strony internetowe Ewelina Cichowska natknęła się na informacje o konkursie. Następnie pomysł przedstawiła grupie uczniów oraz dyrekcji, który zyskał aprobatę obu stron.

– Dla uczniów wzięciu udziału w takim konkursie było nowym doświadczeniem, jednak przy wsparciu wychowawców poradzili sobie. Pracując z naszą młodzieżą na co dzień, obserwuję jak ważne dla ich prawidłowego społecznego funkcjonowania, jest poczucie własnej wartości, świadomość tego, że „mogę i potrafię”. Podczas pisania tekstów uczniowie pomagali sobie wzajemnie. Wysłuchiwali opowiadań innych. Ktoś zaczynał opowiadać, następnie włączała się inna osoba, aby skończyć zaczętą historię. Choć każde opowiadanie ma swojego głównego autora, to w prace na d każdym opowiadaniem byli zaangażowani wszyscy – podkreśla Ewelina Cichowska.

Nad książką zespół pracował około dwóch miesięcy. Najpierw wspólnie ustalony został temat przewodni, gdyż taki był wymóg konkursowy. Potem zostały tworzone poszczególne opowiadania.

Technicznie wyglądało to tak, że uczniowie pisali sami na kartkach lub dyktowali swoje teksty, które później zostały przeze mnie przepisane na komputerze. Bezpośrednio w tworzenie książki było zaangażowanych troje nauczycieli oraz pięciu uczniów – autorów opowiadań – wyjaśnia Ewelina Cichowska.

W książce „Szkolne historie” znalazły się opowiadania, w których szkolne doświadczenia autorów przeplatają się z elementami fikcji. Opowiadania są bardzo różne pod względem treści, ale wszystkie bezpośrednio lub pośrednio wiążą się ze szkołą, z czasem spędzonym w niej.

Mogą zainteresować młodzież szkolną ze względu na to, że opowiadania pisali ich rówieśnicy. Mogą również zainteresować dorosłych, każdego kto lubi czytać. Nie nastawiamy się na wygraną. Liczymy jednak na głosy internautów, aby przejść do drugiego etapu, bo dopiero wtedy książki będą oceniane przez jury. Może także dzięki Państwa zainteresowaniu uda nam się zwiększyć liczbę głosów oddanych na nasza książkę – podsumowuje Ewelina Cichowska.

Głos można oddać do 15 stycznia 2017. Na „Szkolne historie” można głosować na https://ridero.eu/pl/books/szkolne_historie/

Spośród 50 prac, wyłonionych w etapie głosowania internautów, Jury wybierze 3 laureatów. Nagrodą główną jest tablet dla każdego pisarza oraz puchar dla całego zespołu. Nagrody za drugie i trzecie miejsca to gadżety elektroniczne oraz upominki. Dodatkowo książki laureatów (6 drużyn, które zajęły od pierwszego do trzeciego miejsca), zostaną wydane w formie drukowanej i przekazane drużynom.

Konkurs ma na celu pokazanie młodym ludziom, że dzięki nowoczesnej technologii komputerowej, pisanie, czytanie i wspólne tworzenie znacznie wykracza poza schemat kartki i długopisu. Założeniem konkursu jest kształtowanie umiejętności twórczego myślenia oraz rozwijanie zainteresowań czytelniczych młodych ludzi, dając im możliwość przekazania własnego punktu widzenia oraz wyrażenia swoich uczuć i emocji.

Dodaj komentarz

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial