Prestiżowe zwycięstwo w kategorii generalnych wykonawców
Rozstrzygnięto XXIII edycję Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku”. W konkursie pod patronatem merytorycznym 16 podmiotów rządowych, parlamentarnych, samorządowych, naukowych i o charakterze izb gospodarczych (pełna lista na dołączonym do komunikatu prasowego dyplomie) zwycięzcą i laureatem I Nagrody w kategorii inwestorów zostało Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie.
Wraz ze swoim tarnowskim partnerem w kategorii generalnych wykonawców zwycięzcą konkursu i również laureatem I Nagrody została stołeczna firma Moris Polska. W sierpniu 2017 r. została ona zwycięzcą przetargu „Przebudowa sali widowiskowej Centrum Sztuki Mościce w ramach realizacji inwestycji pod nazwą: II etap modernizacji Centrum Sztuki Mościce – sala widowiskowa spełniająca nowoczesne wymagania publiczności, artystów, wymogi bezpieczeństwa”.W komentarzu do sukcesu swojej firmy prezes Moris Polska Maurycy Bryła powiedział: „Nagrodę tę postrzegam jako wyraz kolejnego docenienia w kraju jednej z naszych sztandarowych specjalizacji, jaką jest budowa i modernizacja obiektów kultury. Za kilka dni rozpoczynamy budowę nowej siedziby Teatru KTO w Krakowie według wyjątkowo ambitnego, awangardowego projektu architektonicznego mającego entuzjastyczne recenzje środowiska architektów, artystów i mediów, tym bardziej więc przystąpimy do tej budowy niejako uskrzydleni bardzo cenioną nagrodą właśnie za działalność budowlaną na polu kultury. W zakończonym prestiżowym sukcesem projekcie tarnowskim chciałbym podkreślić bardzo dobrą współpracę wszystkich podmiotów w nim zaangażowanych. Bez tego czynnika nie byłoby sukcesu. Dotyczy to tak świetnej współpracy z dyrekcją CSM w Tarnowie, jak i z naszymi partnerami z firm Delta, Buk Invest Kraków i Sound & Space”.
Przedmiotem nagrodzonej modernizacji była sala widowiskowa o kubaturze 7240 mkw. przy powierzchni zabudowy 2719 mkw. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia obejmowała 16 głównych zakresów robót budowlanych, instalacyjnych i wykończeniowych. W zakresie szczegółowym przekładało się to na 29 prac mających spełnić wymagania inwestora. Efektem robót jest bardzo nowoczesna sala widowiskowa na 558 miejsc podstawowych i trzy miejsca dla osób niepełnosprawnych. Jest to obecnie uniwersalna sala kinowa, koncertowa i teatralna. Modernizacja sali całościowo dostosowana jest do osób z niepełnosprawnością ruchową i słuchową (pętla indukcyjna).
Moris Polska oddaje Tarnowowi salę widowiskową na najwyższym światowym poziomie. Ma ona certyfikat Dolby Atmos. Dla osiągnięcia znakomitej akustyki podczas modernizacji sali zrezygnowano ze standardowych rozwiązań dla tego typu obiektów, czyli perforowanych płyt akustycznych MDF. W ich miejsce zastosowano nowatorskie – i wciąż rzadko spotykane – panele akustyczne ze spieków kwarcu. W połączeniu z miękkimi panelami akustycznymi oraz z panelami rezonująco-pochłaniającymi pozwoliły one uzyskać bardzo dobrą akustykę sali i wspomniany certyfikat. De facto, po zmianie geometrii sufitów i widowni, jest to całkowicie nowa sala.
Nową jakość w życiu kulturalnym Tarnowa komentuje dyrektor Centrum Sztuki Mościce Agnieszka Kawa: „W centrum uwagi całego przedsięwzięcia od początku byli nasi widzowie. To dla ich bezpieczeństwa i wygody pracowaliśmy nad projektem i doglądaliśmy tego, co zmienia się na placu budowy. W efekcie, widzów kina, spektakli i koncertów zapraszamy do wnętrza, które swoim standardem konkuruje z najnowocześniejszymi salami w Polsce, czy Europie. Dzięki tej zmianie poszerzamy wachlarz propozycji kulturalnych oraz ich jakość. Po przebudowie całego Centrum Sztuki Mościce w 2010 r. pozostała do wyremontowania sala widowiskowa. Teraz już jest nowoczesnym, funkcjonalnym i bardzo eleganckim sercem instytucji, które rocznie odwiedza ponad 60 tys. osób. Prezentacje artystyczne w zmodernizowanej przestrzeni są entuzjastycznie oceniane tak przez widzów, jak i przez artystów teatralnych, muzyków klasycznych, jazzowych, twórców rozrywki oraz kina. Od 10 lat jesteśmy organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta. Przedsięwzięcia wymagającego zastosowania niezwykle skomplikowanych rozwiązań scenicznych dla teatrów z Europy i innych części świata. Dzięki modernizacji Centrum Sztuki Mościce stało się pożądanym miejscem twórczych działań”.
Ze strony Moris Polska w projekt ten zaangażowano najbardziej doświadczonych inżynierów specjalizujących się w obiektach użyteczności publicznej, w których występują wymogi wystąpień przed audytorium. Kierownikiem budowy w projekcie tarnowskim był Rafał Grzesik mający w bogatym życiorysie zawodowym m.in. realizację na rzecz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Kierował wówczas rozbudowaną przebudową i nadbudową zabytkowego budynku oraz wykonaniem w rozbudowanym obiekcie auli wraz z pracowniami dla wydziałów artystycznych tam funkcjonujących.
Realizację nagrodzonego projektu CSM w Tarnowie relacjonuje dyrektor ds. inwestycji Moris Polska Tomasz Chmiel: „Uhonorowana w naszym wykonaniu »Modernizacja Roku 2018« to specyficzny projekt, który łączył w sobie umiejętności techniczne z wysoką jakością wykonania. Do najtrudniejszych zadań należało m.in. wykonanie podwieszanej kładki technicznej pomiędzy elementami istniejącej konstrukcji dachu. Mamy nadzieję, że przyszli widzowie docenią wiele ciekawych rozwiązań, jakie zastosowaliśmy. Tak na przykład przeszliśmy z systemu wentylacji nawiewno-wywiewnej na system wentylacji laminarnej. Dzięki temu każdy z widzów jest indywidualnie »otulany powietrzem«, które podawane jest z nawiewników umieszczonych bezpośrednio pod fotelem. Realizacja projektu w wielu aspektach wymagała najwyższej kultury technicznej. Wystarczy tu wspomnieć klimatyzację precyzyjną amplifikatorni i tyrystorowni oraz system mechaniki scenicznej wraz z wykonaniem sterowania sztankietów i banerów akustycznych, które dla potrzeb funkcjonalności sali dostosowywane są do potrzebnych wymagań akustycznych. Finalnie udało się uzyskać oczekiwany efekt sali wielofunkcyjnej, w której można z powodzeniem organizować koncerty, wystawiać przedstawienia lub wyświetlać filmy. Podkreślenia wymaga fakt, że pomimo, iż cała działalność artystyczna wymaga odmiennych walorów akustycznych to dzięki zastosowanym systemom udaje się osiągnąć zamierzony efekt”.
Informacja prasowa