W czerwcu br. w placówkach Poczty Polskiej pojawią się specjalne oznaczenia informujące o tym, że osoby uprzywilejowane mają pierwszeństwo obsługi. Dotyczy to kobiet w ciąży, osób z dziećmi do 2 roku życia oraz osób z niepełnosprawnościami.
Wprowadzeniu nowych regulacji towarzyszy akcja informacyjna skierowana do klientów i pracowników Poczty Polskiej. Uregulowanie przepisów i start akcji informacyjnej zbiega się z obchodzonym 26 maja Dniem Matki. W social mediach hasłem akcji jest hasztag #mamaprzodem.
– W ostatnich latach zwyczaj przepuszczania osób uprzywilejowanych został trochę zapomniany. Zdarzają się sytuacje, kiedy kobiety w ciąży lub osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi muszą czekać na swoją kolej. Nie zawsze nasi pracownicy są w stanie dostrzec takie osoby i obsłużyć je poza kolejnością. Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie odpowiednich oznaczeń – mówi Justyna Siwek, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.
Kwestia priorytetowej obsługi klientów uprzywilejowanych nie jest obecnie uregulowana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego. Wprowadzenie tego rodzaju zasad zależy od usługodawcy. W Poczcie Polskiej obowiązywały standardy, które określały, jak obsługiwać klientów uprzywilejowanych. Ponieważ do operatora dochodziły sygnały, że mogą być różnie interpretowane, zastąpiono je wewnętrznym aktem prawnym, który oprócz obsługi poza kolejnością reguluje kwestię oznaczeń umieszczanych w miejscach widocznych dla klientów.
Mamy w Poczcie
W Poczcie Polskiej większość z prawie 81 tys. pracowników to kobiety, a ponad 35 tys. z nich posiada dzieci zgłoszone przez pracodawcę do ubezpieczenia zdrowotnego.
Najwięcej pocztowych mam posiada dwójkę dzieci – 16,7 tys., druga pod względem liczebności grupa to matki jedynaków – 12,8 tys. pań. Trzy pracownice posiadają dziewięcioro dzieci, a trójkę pociech ma 4,7 tys. pracownic Poczty Polskiej. Mamy korzystające z urlopów macierzyńskich i wychowawczych to rocznie kilka tysięcy osób. Poczta zatrudnia pracowników na zastępstwo, czekając na ich powrót do pracy.