Wystarczy uniknąć kliku prostych błędów, żeby nasze pieniądze na rachunkach bankowych mogły być znacznie bezpieczniejsze.
Oto tuzin rad zaczerpniętych z poradnika Związku Banków Polskich „Cyberbezpieczny portfel”:
1. Nie zapisuj numeru PIN na kartkach przechowywanych razem z kartą płatniczą,
2. Nie używaj tego samego hasła do różnych usług płatniczych
3. Natychmiast zgłaszaj utratę karty płatniczej np. na numer +48 828828828.
4. Zawsze mniej włączone oprogramowanie antywirusowe
5. Płać kartą w internecie tylko u zaufanych sprzedawców
6. Korzystaj z zaufanych sieci bezprzewodowych i komputerów
7. Ignoruj maile z prośbą o dane do logowania
8. Nigdy nie zapisuj haseł do bankowości internetowej
9. Nie podawaj nikomu danych do logowania do bankowości internetowej
10. Nie wchodź na stronę swojego banku za pomocą linków z przychodzących maili
11. Nie używaj wyszukiwarek internetowych do znalezienia stron logowania banku
12. Płacąc za pomocą smartfona zwróć uwagę na oprogramowanie antywirusowe. Z raportu CERT Orange Polska wynika, że w 2016 r. prawie trzykrotnie (wzrost o 290%) wzrosła liczba ataków złośliwego oprogramowania na urządzenia mobilne i były to głównie ataki na urządzenia z systemem Android. To m.in. efekt upowszechnienia płatności za pomocą smartfonów, czy rosnącej liczby znanych podatności na nieaktualizowane wersje Androida, z których wciąż korzysta część użytkowników.
Uzupełnia te rady wiceprezes Związku Banków Polskich Mieczysława Groszek w rozmowie z PAP. Na pytanie o dekalog użytkowników bankowości cyfrowej odpowiada:
– po pierwsze: przeczytać wszystko i potraktować poważnie co bank zaleca;
– po drugie: nie korzystać z każdego dostępnego urządzenia, najlepiej operacje bankowe przeprowadzać z jednego komputera;
– po trzecie: nie lekceważyć programów antywirusowych;
– po czwarte: zmieniać co jakiś czas loginy i PIN-y;
– po piąte: czytać na bieżąco to, co bank przekazuje w zakresie bezpieczeństwa;
– po szóste: korzystać co najmniej z dwóch banków;
– po siódme: starać się wyrobić własne kryteria oceny i nie ulegać plotkom;
– po ósme: ufać, że bezpieczeństwo klienta jest także bezpieczeństwem banku;
– po dziewiąte – mieć na uwadze, że cały czas cybertechnologie rozwijają się;
– po dziesiąte, najbardziej oczywiste, w odniesieniu do kart: – strzec ich i nie udostępniać nikomu PIN.
Zdaniem Mieczysława Groszka najsłabszym ogniwem w łańcuchu zabezpieczeń bankowych jest klient. Wiele osób np. nie zmienia nigdy loginów na strony bankowe – alarmuje wiceprezes ZBP.
Źródło: www.kurier.pap.pl