Transport dla niepełnosprawnych do kolejny poradnik, który ma Wam pomóc przygotować się do podróży. Zbliżają się wakacje. Wiele osób zaplanowało lub myśli o tym, gdzie spędzi urlop. Podobnie jest w przypadku osób niepełnosprawnych. Wyjazdy wiążą się jednak z tym, że trzeba wybrać odpowiedni środek transportu.
Osoby niepełnosprawne są grupą pasażerów, która wymaga dodatkowych, dedykowanych im rozwiązań. Zatem, jak wygląda transport niepełnosprawnych – zarówno w transporcie lotniczym, kolejowym, jak i autobusowym
Lot samolotem osób niepełnosprawnych – co warto wiedzieć?
Aby osoba niepełnosprawna mogła podróżować sama, powinna na pokładzie samolotu samodzielnie wykonać następujące czynności: zapiąć pasy bezpieczeństwa, skorzystać z toalety, założyć maskę tlenową, spożywać posiłek i zaaplikować sobie lekarstwa. Jeśli nie jest w stanie tego wykonać, musi podróżować pod opieką drugiej osoby, (która ma ukończone 16 lat).
W niektórych liniach lotniczych – występują ograniczenia w liczbie osób niepełnosprawnych, podróżujących w tym samym czasie, na pokładzie „mniejszych” samolotów. Dlatego, podczas planowania podróży należy kontaktować się z przewoźnikiem, celem potwierdzenia miejsca na dany lot.
Osoba niepełnosprawna może dokonać rezerwacji biletu : telefonicznie (np.: we Fru.Pl), przez Internet, biuro podróży oraz na lotnisku.
Wykupując bilet, niepełnosprawni podróżni powinni poinformować linię lotniczą – o zakresie niepełnosprawności. Warto to sprecyzować używając ogólnoświatowych kodów (np. BDGR-pasażer niewidomy, podróżujący z psem przewodnikiem). Informacje te należy podać najpóźniej – 48 godzin przed odlotem. Dodatkowo należy upewnić się, czy potrzeby osoby niepełnosprawnej zostały właściwie zrozumiane. Prosząc o pisemne potwierdzenie „zgłoszenia potrzeby pomocy” na bilecie lub w planie podróży. W przypadku nie wywiązania się z deklaracji, będzie to pomocne w złożeniu reklamacji.
Niepełnosprawni na lotnisku
Przed przybyciem na lotnisko warto poznać jego plan, aby wiedzieć, gdzie się znajdują punkty pomocy dla niepełnosprawnych pasażerów. Należy wówczas przyciskiem wezwać obsługę serwisu naziemnego, która zajmie się niepełnosprawnym podróżnym i jego bagażem. Punkty te zazwyczaj ulokowane są przy wejściach do terminali, na parkingach, w pobliżu przystanków autobusowych lub stacji kolejowych zapewniających dojazd na lotnisko.
Port lotniczy oferuje niepełnosprawnym klientom min : użyczenie wózka inwalidzkiego w trakcie przemieszczania się wewnątrz terminali. Również zapewnia asystę podczas odprawy i kontroli. W przypadku problemów z samodzielnym wejściem na pokład samolotu – sposób dostania się.
Osoby korzystające z wózka inwalidzkiego, lub balkonika mogą zabrać ze sobą tylko dwa urządzenia, które są umieszczane w luku bagażowego samolotu. Niektóre linie lotnicze proszą o podanie rozmiarów wózka. W przypadku wózków elektrycznych, mają zastosowanie przepisy, dotyczące przewozu materiałów niebezpiecznych, (gdyż posiadają one akumulatory). W przypadku podróży z psem przewodnikiem – osoba niewidoma lub niedowidząca podczas rezerwacji lotu, powinna poinformować o tym fakcie linie lotnicze. (Pies musi posiadać smycz, kaganiec oraz wszystkie niezbędne dokumenty).
Jeśli w bagażu podręcznym znajdują się leki lub sprzęt medyczny to obsługa lotniska będzie wymagała wglądu w recepty lub potwierdzenie od lekarza prowadzącego.
Przy wejściu na pokład – osoba niepełnosprawna wchodzi jako pierwsza, a przy wyjściu – wychodzi jako ostatnia,(aby pasażerowie nie utrudniali pracy asyście).
Port lotniczy i linie lotnicze mają obowiązek udzielania osobom niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy oraz zapewnienia im odpowiednich udogodnień, na podstawie przepisów unijnych (rozporządzenie WE 1107 z dn. 5 lipca 2006).
Osoby niepełnosprawne, które mają zamiar wybrać się w podróż samolotem, powinny pamiętać o zasadach, które obowiązują na pokładzie. Ich przestrzeganie zapewnia optymalne bezpieczeństwo w trakcie lotu.
Podróż pociągiem osób niepełnosprawnych – co warto wiedzieć?
W Polsce działa kilkunastu przewoźników kolejowych. Rozkład jazdy ich pociągów – można sprawdzać w wyszukiwarkach administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (np.: portalpasazera.pl; rozklad.pkp.pl; koleo.pl; beta.bilkom.pl). Planując podróż pociągiem, warto także sprawdzić „Listę dworców”, na których świadczona jest usługa asysty.
Osoby niepełnosprawne, podobnie jak pozostali pasażerowie mogą zakupić bilety: w kasach biletowych, biletomatach, przez Internet (na stronach internetowych przewoźników). A także w aplikacjach mobilnych, w/w wyszukiwarkach oraz w pociągu (nie ponosząc dodatkowej opłaty za jego wystawienie).
Wybierając podróż pociągiem należy zasięgnąć informacji na temat zniżek, które przysługują osobom niepełnosprawnym na przejazdy kolejowe. Czy do składu pociągu dołączany jest np. specjalny wagon, który oferuje udogodnienia dla niepełnosprawnych. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, należy ustalić także, jakie udogodnienia dla niepełnosprawnych posiada dworzec kolejowy z którego będziemy rozpoczynać i kończyć podróż.
Aby przejazd od stacji początkowej do końcowej – odbył się w sposób bezpieczny i komfortowy, niepełnosprawny podróżny powinien poinformować o formie pomocy, jakiej będzie potrzebował oraz czy posiada bagaż. (Jeżeli podróż przebiega z przesiadkami, może określić na których stacjach potrzebna będzie pomoc).
Kiedy zgłosić podróż pociągiem osoby z niepełnosprawnościami ?
Osoba niepełnosprawna powinna poinformować przewoźnika o podróży – minimum 48 godzin przed jej rozpoczęciem. Aby mógł on dostosować skład pociągu oraz drużynę konduktorską. Jest to bardzo ważna informacja. Za dostanie się do wnętrza pociągu nie odpowiada obsługa dworca kolejowego, a drużyna konduktorska danego pociągu. Informacje te można przekazać, dzwoniąc na podany na stronie przewoźnika numer telefonu, w kasie biletowej, lub też poprzez formularz kontaktowy na stronie internetowej.
Dla osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej sprawności ruchowej, korzystających z oferty „Przejazdy grupowe” istnieje możliwość zorganizowania pomocy w podróży. Zapewnienie pomocy nastąpi pod warunkiem wcześniejszego powiadomienia przewoźnika – przynajmniej na 48 godzin, zanim taka pomoc będzie potrzebna.
Podczas wsiadania do/z pociągu osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą korzystać ze specjalnej platformy dźwigowej, windy lub rampy najazdowej. Informacja o pociągach posiadających w/w wspomagające urządzenia – znajduje się w rozkładach jazdy oraz wyszukiwarce połączeń.
Niepełnosprawny podróżny musi pamiętać o przybyciu na dworzec na minimum 30 minut przed planowanym odjazdem pociągu. Aby móc spokojnie dotrzeć do miejsca spotkania z pracownikami odpowiedzialnymi za transport na peron.
Transport niepełnosprawnych koleją reguluje Rozporządzenie (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
Aby podróż pociągiem była prawdziwą przyjemnością, osoba niepełnosprawna musi pamiętać o komunikowaniu swoich potrzeb i przestrzeganiu obowiązujących wytycznych.
Podróż autobusem osób niepełnosprawnych – co warto wiedzieć?
Przed planowaniem podróży, na terenie kraju – osoba niepełnosprawna powinna zapoznać się z „Wykazem dworców”. W wyznaczonych przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym, i o ograniczonej sprawności ruchowej (dotyczy to miast powyżej 50tys.mieszkańców).
Przed rezerwacją i wykupieniem biletu, niepełnosprawni powinni skontaktować się z przewoźnikiem i precyzyjnie wyjaśnić, jakich udogodnień potrzebują. Umożliwi to przewoźnikowi sprawdzenie opcji transportu.
Osoby niepełnosprawne, które potrafią samodzielnie wsiąść i wysiąść z pojazdu, mogą bez przeszkód podróżować – wszystkimi dalekobieżnymi autobusami/autokarami. Jednak ze względu na komfort niepełnosprawnych klientów, przewoźnicy zachęcają do podróży z osobą towarzyszącą, która najlepiej zna ich potrzeby i ułatwi im podróżowanie).
W przypadku podróży na wózku inwalidzkim i jego transportu w kabinie pasażerskiej – przewoźnik powinien zostać poinformowany o tym fakcie od 14 do 7 dni przed odjazdem, (za pośrednictwem formularza „Zgłoszenie podróży na wózku”). W przypadku transportu w luku bagażowym – na 36 godzin przed odjazdem (za pomocą „formularza kontaktowego”). Ważne jest aby w informacji należy uwzględnić model wózka inwalidzkiego (lub innych urządzeń).
Dla osoby niepełnosprawnej, która nie może wstać z wózka, kierowca za pomocą specjalnego podjazd, umożliwia dostani się do środka pojazdu. Wózek zostaje specjalnie zabezpieczony w wyznaczonym miejscu, a niepełnosprawny pasażer – przypięty pasam.
Osobie niepełnosprawnej, która może przesiąść się na fotel autobusu – wózek trafia do luku bagażowego (musi być jednak składany). Wózek inwalidzki (podobnie jak w samolocie czy pociągu) przewożony jest bezpłatnie. Bez znaczenia czy niepełnosprawny podróżny siedzi na nim podczas jazdy, czy jest transportowany w luku bagażowym.
Należy pamiętać, że niepełnosprawni pasażerowie nie mogący wstać z wózka, mają utrudnioną możliwość skorzystania z toalety podczas jazdy. (W większości autobusów, wymaga to pokonanie kilku schodów, co wyklucza możliwość skorzystania z niej). Kierowca jak i obsługa autobusu – nie ma obowiązku pomocy w/w czynności.
Jak zaplanować podróż autobusem osoby z niepełnosprawnościami ?
W dniu wyjazdu – niepełnosprawny podróżny powinien przybyć na dworzec wcześniej, (przed planowanym odjazdem). Ważne jest aby jak najszybciej skontaktować się z kierowcą autobusu. Aby mógł on zapewnić niezbędną obsługę i umożliwić wybranie miejsca w autobusie.
Transport niepełnosprawnych autobusem, należy zasięgnąć informacji na temat zniżek, które przysługują osobom niepełnosprawnym. Przewoźnik może przyznać swoim niepełnosprawnym pasażerom ulgi i zniżki komercyjne – niezależnie od ulg ustawowych. (Przy zakupie biletu z ulgą ustawową, nie można jednak skorzystać z innych ulg). Osoba niepełnosprawna sama decyduje, czy skorzysta z ulgi bądź zniżki komercyjnej, czy też z ulgi ustawowej.
Transport niepełnosprawnych autobusem/autokarem reguluje: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. U. UE, L 55/1).
Pamiętajmy – odpowiednia organizacja podróży jeszcze przed wyjazdem, daje podstawy do uniknięcia przykrych niespodzianek!
Pingback: Niepełnosprawni w komunikacji publicznej - likwidacja barier!
Pingback: Rampowicze pokonują bariery - transport miejski w Warszawie