Ponad 5 tys. Photonów, edukacyjnych robotów dla najmłodszych, zostało już sprzedanych na polskim rynku. Start-up założony przez absolwentów Politechniki Białostockiej, wchodzi ze swoim produktem także na rynki zagraniczne.
Photon to interaktywny, zintegrowany ze smartfonem lub tabletem robot, który „rozwija się razem z dzieckiem”; poprzez zabawę i rywalizację pomaga najmłodszym m.in. w nauce logicznego myślenia i podstaw programowania.
Dzieci – rozwiązując zadania – otrzymują specjalne punkty, dzięki którym później mogą odblokować nowe możliwości robota, a inne ulepszać.
W ten sposób Photon rozwija się razem z dzieckiem. Aby wkroczyć z Photonem na rynek, jego twórcy założyli firmę Photon Entertainment. Ze zbiórki na międzynarodowej platformie crowdfundingowej Kickstarter pozyskali 52 tys. dolarów. W start-up zainwestowała również Polska Grupa Kapitałowa AHB2. Photon Entertainment podpisało też umowę z Cobin Angels, co umożliwi rozwój projektu za granicą.
Produkcja Photona ruszyła we wrześniu 2017 roku (jego produkcja odbywa się na Stadionie Miejskim w Białymstoku). Jak powiedziała PAP jeden z twórców i szef start-upu Marcin Joka, w ciągu dziewięciu miesięcy udało się sprzedać na polskim rynku ponad 5 tys. robotów. W jego ocenie, było to zgodne z ich założeniami biznesowymi. „Nie jest to zły wynik, zgodny z naszym minimum, pokazało, że jest zainteresowanie robotem” – dodał.
Photon jest dostępny w największych sieciach retailowych w kraju; jest też obecny w placówkach edukacyjnych w kraju.
Do tej pory – jak informuje Joka – robota udało się wdrożyć w 450 przedszkolach i szkołach podstawowych. Do edukacyjnych Photonów dołączane są specjalne materiały dydaktyczne dla nauczycieli.
Joka powiedział też, że od kwietnia firma ma swoich przedstawicieli i partnerów w Singapurze, Szwecji i Australii. Mówił, że właśnie ruszają pierwsze „większe” sprzedaże na rynki zagraniczne. W sumie zamówionych zostało – jak dodał – ponad 1 tys. sztuk Photona.
„Jesteśmy głodni lepszych sukcesów” – powiedział Joka, a firma przygotowuje się do sprzedaży produktu w Niemczech, Czechach i Słowacji. Do 2020 roku Photon ma być dostępny na 30 rynkach na świecie – zapowiada firma. W planach jest też stworzenie oferty dla najmłodszych dzieci, a także m.in. zaawansowanej dla studentów.
Pod koniec czerwca start-up Photon zwyciężył w międzynarodowym programie CEE Released organizowanym przez European Business Angels Network (EBAN) i otrzymał tytuł najlepszego start-upu Europy Środkowo-Wschodniej we wczesnym etapie rozwoju.
W finale zmierzył się z najlepszymi start-upami z 18 krajów Europy Środkowo-Wschodniej.
Joka powiedział PAP, że konkurs pokazał, iż Photon jest produktem, który może zaistnieć praktycznie na każdym globalnym rynku.
„Trafiliśmy w idealny moment, kiedy świat zrozumiał, że musimy uczyć dzieci programowania, bo to nie tylko technologia, ale przede wszystkim rozwijanie w dzieciach umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów w kreatywny sposób” – dodał. W jego ocenie, inwestorzy i tzw. aniołowie biznesu „z najwyższej półki pokazali zielone światło do dalszego rozwoju i podboju rynków zagranicznych”.
Photon trzy lata temu wygrał finały krajowe konkursu Imagine Cup, organizowanego przez Microsoft; oraz Technotalent – konkurs dla innowacyjnych ludzi z Podlaskiego.
Photon został też wyróżniony w projekcie „Startupy w Pałacu”, wspólnej inicjatywie Kancelarii Prezydenta oraz Fundacji Startup Poland. W projekt Photon zaangażował się Fundusz Xplorer Fund SA wspierany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.(PAP)
autorka: Sylwia Wieczeryńska
Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl