Prawidłowe udzielanie pierwszej pomocy

Zapraszam do kolejnej części z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej. W przypadku stresu nie każdy pamięta jak należy prawidłowo reagować. Rozwiejmy wątpliwości.

Zadbaj o bezpieczeństwo

W pierwszej kolejności należy zadbać o bezpieczeństwo swoje, osób postronnych oraz poszkodowanego. Czynność ta ma na celu zapobiegnięciu konieczności udzielenia pomocy innym osobom. Ponadto jeżeli Tobie coś się stanie nie będziesz w stanie pomóc. Osobie poszkodowanej może w tym czasie pogorszyć się stan. Bezpieczeństwo jest ważne.

Jak zadbać o bezpieczeństwo?

Sprawdź czy w pobliżu nie ma przedmiotów, którymi można się zranić. Jeżeli są odsuń je. Załóż kamizelkę odblaskową. Postaw trójkąt ostrzegawczy. Załóż jednorazowe rękawiczki.

Sprawdź oddech

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać po zapewnieniu bezpieczeństwa jest sprawdzenie oddechu. W celu upewnienia się czy poszkodowany oddycha przyłóż policzek do ust poszkodowanego i obserwuj ruchy klatki piersiowej. Jeżeli w ciągu 10 sekund nie wyczujesz oddechu przystąp do reanimacji.

Jak wykonać reanimację?

W celu wykonanie reanimacji uklęknij przy poszkodowanym. Spleć dłonie i połóż je na wysokości klatki piersiowej poszkodowanego. Energicznym ruchem wykonaj 30 uciśnięć i 2 wdechy ratownicze. Po każdej serii sprawdź czy oddech nie wrócił. Jeżeli nie to powtarzaj czynności do czasu przywrócenia oddech lub przyjazdu karetki pogotowia.

Czym są złote minuty?

W przypadku braku oddechu mamy 4 minuty, aby przywrócić czynności u poszkodowanego. Po upływie tego czasu szanse na uratowanie życia maleją. Liczy się więc każda sekunda.

Jest oddech – co robić?

W przypadku kiedy poszkodowany oddycha i nie jest potrzebna reanimacja ułóż go w pozycji bocznej ustalonej. Monitorując jego stan zadzwoń pod numer 112 lub 999. Możesz wskazać osobę, która zadzwoni za Ciebie aby akcja ratunkowa przebiegła szybciej.

Informacje dla pogotowia ratunkowego

Aby pomoc mogła przybyć na czas dobrze jest wiedzieć jakie informacje należy przekazać.

  • Imię i nazwisko oraz numer telefonu
  • Dokładny adres lub lokalizacja
  • Miejscowość
  • Powiedz co się wydarzyło
  • Podaj wiek, płeć oraz imię i nazwisko osoby poszkodowanej jeżeli dane te są Ci znajome.
  • Udziel odpowiedzi na inne pytania operatora.
  • Nigdy nie rozłączaj się pierwszy. Rozmowę kończy operator.

Artykuł został zrealizowany w ramach stażu przez Mikołaja Lamparskiego

Sprawdź też:

Dodaj komentarz

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial