W ostatnim roku ceny cukru były niskie, co przełożyło się na wzrost jego spożycia w Polsce. W pierwszym półroczu ub.r., po raz pierwszy od wielu lat, wzrosła konsumpcja cukru nieprzetworzonego; rośnie także spożycie produktów o dużej zawartości cukru.
Na zakup cukru i wyrobów zawierających duże jego ilości Polacy wydali w 2017 r. średnio 348,9 zł miesięcznie, tj. o 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Stanowi to ponad 10 proc. wydatków na żywność. Największy udział w tych wydatkach mają napoje bezalkoholowe i soki (36 proc.) oraz czekolady i wyroby czekoladowe (ok. 20 proc.), cukier (9,4 proc.) i lody (8,8 proc.) – poinformował Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).
W I półroczu 2018 r. średnio gospodarstwa domowe na cukier i wyroby cukiernicze wydały ponad 175 zł na osobę, czyli o 5,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2017 r.
Całkowite spożycie cukru i jego wyrobów w 2017 r., według danych GUS, wyniosło 44,5 kg na osobę i było największe w historii. Eksperci IERiGŻ oceniają, że w 2018 r. spożycie to wzroście do 47,5 kg na osobę i będzie o 6,5 proc. wyższe niż rok wcześniej.
Natomiast po raz pierwszy od wielu lat w I półroczu 2018 r. wzrosła konsumpcja cukru w gospodarstwach domowych, czemu sprzyjały bardzo niskie ceny. Średnio spożycie zwiększyło się w analogicznym okresie 2017 r. o 9,3 proc. do 5,28 kg na osobę.
W pierwszych sześciu miesiącach u.br. kontynuowany był wzrost popytu na produkty o dużej zawartości cukru. W największym stopniu zwiększyła się konsumpcja lodów – o 22 proc., do 1,73 kg na osobę, i miodu; o 5 proc. więcej zjedliśmy dżemów, marmolad oraz słodzonych napojów bezalkoholowych.
Wzrost konsumpcji spowodowany był niskimi cenami. Według danych IERiGŻ, średnia cena zbytu workowanego cukru w 2018 r. wyniosła 1,63 zł/kg i była o 30 proc. niższa niż przed rokiem. Średnia cena cukru paczkowanego wyniosła 1,57 zł/kg i była o 32,4 proc. niższa niż w 2017 r.
Średnia cena detaliczna w 2018 r. wyniosła 2,14 zł/kg i była o ok. 30 proc. niższa niż w 2017 r.
Tani cukier na rynku krajowym wynikał z sytuacji na światowym rynku cukru. W 2018 r. notowania tego surowca na giełdach światowych były niskie. Przewiduje się, że produkcja cukru w kampanii 2018/2019 wyniesie ok. 2,2 mln t i będzie o ok. 5 proc. mniejsza niż w poprzednim sezonie, ale znacznie wyższa od krajowego zapotrzebowania, które jest oceniane na 1,72 mln ton.
autor: Anna Wysoczańska